Skogsindustriernas kampanjer

Skogsindustrierna’s kampanjhemsida www.skogenochklimatet.se har tagits ner, kort efter lanseringen av den här sidan. Vi vet förstås inte om det finns ett samband, men för att ge våra läsare ett intryck av vad sidan handlade om har vi sparat några skärmdumpar här.

Framsidan

Framsidan av skogsindustrierna’s webbsida.

Gitarr

Exempel på en produkt som är bra för klimatet (att gitarrbyggare ofta användar sällsynta trädslag är tydligen inget att grubbla över så länge det hjälper klimatet).

Aldrig för mycket trä?

Och den enkla slutsatsen som skogsindustrierna vill att vi anammar.

Svenska skogen

Kampanjen ”Svenska skogen” fick  nominerades till Svenska Greenwashpriset 2018 då de ”framhäver den svenska skogsvårdsmodellen som välfungerande ur ett miljöperspektiv och klimatsmart i sin produktion trotts att undersökningar visar på att Sverige inte kommer att nå det svenska miljömålet ”Levande skogar” och att det är oklart vilka produkter som kan klassas som klimatsmarta”.

Kampanjen siktar in sig på att ta upp vad man menar är klimatsmarta produkter från skogen som förpackningar, vanillinsocker och smink… Man menar också att man för varje avverkat träd, planterar två nya. Om bägge dessa två växer upp eller om ett av dem röjs bort under tillväxten förtäljer inte kampanjen. Man menar dock att skogen bidrar till ett hållbart klimat.
Se delar av kampanjen här